معماری

مطالب مربوط به معماری

معماری

مطالب مربوط به معماری

کاخ شهرداری تبریز

تحلیل عناصرهای فضای شهری

کاخ شهرداری تبریز

عناوین

ردیف

فهرست

صفحه

 

مقدمه

 

1

بر رسی سیما و منظر شهری

 

2

معماری بنا و نوع مصالح

 

3

کیفیت مصالح بکار رفته در کف سازی

 

4

بررسی نوعو کیفیت مبلمان شهری

 

5

بررسی فضاهای موجود در وسط میدان ساعت

 

مقدمه

کاخ شهرداری تبریز

 یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر بانظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج‌ارفع‌الملک جلیلی و با بودجه ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال انجام شد.

کاخ شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطهٔ شهر تبریز و در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده‌است.

کاخ شهرداری تبریز از ابتدای احداث تا به حال، به‌ عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌است و امروزه با تقسیم شهر تبریز به‌ ده منطقه، این بنا به‌ عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می‌شود. البته امروزه نیز، اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز شده‌است.

کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که با طنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به‌ گوش مردم تبریز می‌رساند. نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده‌ شده‌است و نقشهٔ ساختمان شبیه به‌ طرح یک عقاب درحال پرواز می‌باشد که با نمونهٔ ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.

این عمارت در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در حال حاضر نیز علاوه بر نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور، شورای اسلامی شهر تبریز نیز در بخشی از این ساختمان مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی تئاتر موجود در ساختمان تشکیل می‌شود. شهردار کلان شهر تبریز نیز برخی از ملاقاتهای رسمی، دیپلماتیک را با مقامات عالی‌رتبه را در محل این کاخ انجام می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)برسی سیما ومنظر شهری

طبق برسی های به عمل آمده از میدان ساعت آنگونه که تصاویرگرفته شده نشان می­دهد خوشبختانه جداره و ساختمانها از نظر نوع مصالح، خط آسمان، ارتفاع، معماری بناها و امسال آن تقریباً هماهنگ و دارای انسجام سیما و منظر می باشد. مانند خط آسمان در عکس­های زیر:

خط آسمان

DSC01019.JPG

خط آسمان

 

DSC01020.JPG

 

 

 

 

 

 

                                              

خط آسمان در تصاویر زیر

IMG_1863.JPG

خط آسمان در تصاویر زیر

IMG_1870.JPG

2)                      معماری بنا و نوع مصالح

طبق برسی های به عمل آمده ساختمانهای موجود در پیرامون میدان ساعت جزء معماری اصیل و قدیمی شهر تبریز به شمار آماده و از نظر شناخت شهری و هویت شهری با ارزش بوده و بایستی به عنوان بناهای شاخص(با ارزش ) در شناسایی و معرفی معماری شهر در خط و نگهداری آنها تلاش به عمل آید آنگونه که تصاویر نشان می دهد نوع مصالح اصلی به کار رفته در بناها از جنس بومی منطقه(سنگ اسپرا خون) می باشد و این امر به نوبه­ی خود باعث شد. یک وحدت و هماهنگی در سیما و منظر به وجود آورد. تصاویر نشانگر مصالح،معماری و فرم وشکل بنا می باشد.

معماری بنا و نوع مصالح

IMG_1866.JPG

بعضاً هر چند از نظر ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین وجود دارد ولی در مصالح شاهد وجود تضادهایی کم رنگ هستم. که خوشبختانه تأثیر کلی در سیمای عمومی که به عنوان تضاد جوی به شمار می آید دیده نمی شود.

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین

IMG_1883.JPG

 

                                       

 

 

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین

IMG_1877.JPG

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین IMG_1886.JPG

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین

 

IMG_1887.JPG

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین

IMG_1890.JPG

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین

IMG_1891.JPG

تضاد در ارتفاع و حجم هماهنگی فیما بین

IMG_1894.JPG

3)                      کیفیت و مصالح به کار رفته در کف سازی

1-3= در کل بر اساس برسی­های به عمل آمده ما شاهد وجود در نوع کف سازی در فضای میدان هستیم بخش عمده فضا شامل خیابان های منتهی به میدان میباشد. که نوع کف سازی آسفالت بوده و بخشی دیگر مربوط به پیاده روها می باشد که نوع کف سازی در پیاده روها عمدتاً فیال بتن و گاهاً مزائیک هستند. با این حال همانگونه که در تصاویر مشاهده می نماییم ارتباط پیاده رو با خیابان از نظر کف سازی متأسفانه گاهاً به علت تخریب و یا عدم رعایت جدا کننده­ی مناسب از کیفیت پایینی بر خوردار است.

کیفیت و مصالح به کار رفته در کف سازی

DSC01107.JPG

 

 

کیفیت و مصالح به کار رفته در کف سازیIMG_1875.JPG

 

و گاهأ وجود منهول های آب و فاضلاب و سایر تأسیسات مربوط به زیر ساخت ها در کف پیاده روها و عدم رعایت کدهای که مناسب و هم سطح با کف پیاده روها و نوع مصالح شاهد وجود تضادها و احتمالات وجود خطر تردد هستیم.

 

 

 

 

عدم رعایت کدها و کف پیاده روها

IMG_1873.JPG

 

و در کل همان گونه که در تصاویردیده می شود می توان مسا ئل و مشکلات ریز را مطرح نمود:

1)نوع جوی آب

2)نقطه ی اتصال آسفالت و پباده رو

3)و...  .

 

 

 

 

نوع جوی آب

IMG_1878.JPG

نقطه ی اتصال آسفالت و پباده رو

IMG_1879.JPG

نقطه ی اتصال آسفالت و پباده رو IMG_1880.JPG 

عدم رعایت کدها و کف پیاده روها

DSC01106.JPG

2-3= خوشبختانه کیفیت آسفالت در محدودی میدان ساعت بر اساس تصاویر گرفته شده.

کیفیت آسفالت DSC01019.JPG 

کیفیت آسفالت

IMG_1870.JPG

 

کیفیت آسفالت IMG_1871.JPG

کیفیت آسفالت

IMG_1881.JPG

کیفیت آسفالت

IMG_1888.JPG

کیفیت آسفالت

IMG_1900.JPG

4)      بررسی نوع وکیفیت مبلمان شهری

طبق برسی های بر عمل آمده آنچه در مبلمان شهری آنچه با آن بر خورد می کنیم شامل علائم راهنمایی و رانندگی،تأسیسات مربوط به مخابرات،برق،بیل بردهای شهری،نداره ی جدا کننده،تابلو و علا ئم معرفی بنا و وجود عناصر تزئینی مانند  گلدان می باشیم. با کمی دقت وتحلیل دقیق مقوب می شویم در جز ئیات استقرار و ساخت متأسفانه دقت آنچنانی به کار می­بریم.

برسی نوع وکیفیت مبلمان شهری

IMG_1884.JPG

بررسی نوع و کیفیت مبلمان شهری IMG_1898.JPG 

 

 

 

بررسی نوع و کیفیت مبلمان شهری IMG_1902.JPG 

برسی نوع وکیفیت مبلمان شهری IMG_1903.JPG 

بررسی نوع و کیفیت مبلمان شهری

IMG_1911.jpg

 

برسی نوع وکیفیت مبلمان شهری

DSC01102.jpg

 

بررسی نوع و کیفیت مبلمان شهری

DSC01103.jpg

 

 

 

 

 

بررسی نوع و کیفیت مبلمان شهری DSC01104.JPG

 

بررسی نوع و کیفیت مبلمان شهری

DSC01109.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

5)بررسی فضای موجود در وسط میدان ساعت

میدان ساعت در اصطلاح عامه میدان تعریف شده است بلکه می توان به عنوان یک گره ترافیکی آن را تعریف نمود بنابراین باید ازعان کرد که فضای موجود در محدوده ی مطالعه ی نه به عنوان میدان بلکه به عنوان یک گره ترافیکی محصوب می شود. با این حال آنچه که به عنوان عامل مؤثر در معرفی چنین فضاهایی می تواند تأثیر گذارد و شاخص عمل نماید وجود یک عنصر و یا حجم و یا تندیس و مجسمه با رعایت تناسب بناهای اطراف و فضای داخلی می باشد. که در سال1317 قبل از حکومت وجود داشته است.

میدان ساععت در سال 1317

images1277.jpg

 

البته در سالهایگذشته یعنی قبل از پیروزی انقلاب که مجسمه ای از سنگ که تصویراز  شاه حکاکی شده بود که بعد از پیروزی انقلاب با توجه به ماهیت آن حذف کردیده است.

میدان ساعت در حکومت شاهنشاه

5-1.jpg

meydane shahrdary ( 1345 ).jpg

emarate shahrdari 1318.jpg

یک پیشنهاد: بهتر است چنین عنصری امروز با رویکرد جدید و شخصیت جدید از جمله شهریار است و امسال آن در وسط گره ایجاد شود.

تهیه و نگارش : خداویردی پناهی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.