معماری

مطالب مربوط به معماری

معماری

مطالب مربوط به معماری

مسجد تاریخی صاحب الامر تبریز

بنای مسجد تاریخی صاحب الامر تبریز را بدون تردید یکی از بناهای باارزش ملی و اسلامی در پهنه ایران زمین است.

sahebamr tabriz11 موزه مسجد صاحب الامر تبریز



مسجد صاحب‌الامرتبریز که در بخش قدیمی این شهر و در مجاورت بازار بزرگ سرپوشیده این شهر قرار گرفته است ، از سال ‪ ۱۳۸۰‬بصورت موزه قرآن و کتابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بازدید از این بنای باشکوه و تاریخی ، در کنار بزرگترین بازار سرپوشیده جهان (قیصریه) در تبریز خاطرات دوران رونق تجارت و عظمت ایران درگذشته‌های دور که مسیر جاده ابریشم بوده است را تداعی می‌کند.
در صورت همت و اقدام بموقع میراث فرهنگی در ایجاد سنگ فرش یا کف‌سازی بازار تبریز که بازاریان آمادگی خود برای تقبل هزینه این اقدام را اعلام کرده‌اند، بازار بزرگ سرپوشیده تبریز با ده‌ها بنای تاریخی در داخل این مجموعه و در اطراف آن نظیر مسجد صاحب الامر تبدیل به یک مجموعه جهانی در سرزمین کهن ایران خواهد شد.
این بنای باشکوه به یادگار مانده ازدوران صفوی چندین بار ویران و دوباره سازی شده است و آخرین بار که در زلزله ‪ ۱۱۹۳‬هجری – قمری در زلزله مهیب تبریز ویران شده‌بود، توسط فردی بنام جعفرقلی خان دنبلی ” باتمانقلیچ ” تجدید بنا یافته است.
براساس شواهد تاریخی درزمان پایتختی تبریز در عصر شاه طهماسب اول صفوی، وی نماز را در این مسجد اقامه می‌کرده است و از این نظر در برخی کتاب‌های تاریخی از آن به عنوان مسجد شاه طهماسب نیز یاد شده است.
مسجد صاحب‌الامر تبریز در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بین سال‌های ‪ ۷۳‬تا ‪ ۷۷‬در دست مرمت و استحکام بخشی بنا بود و در زمان حاضر از حیث ظاهر تکمیل شده و روزانه پذیرای بازدیدکنندگان از قرآن‌های تاریخی و دیگر آثار هنری عرضه شده در آن می‌باشد.
مجموع مساحت محوطه بنای تاریخی دو هزار و ‪ ۲۶۰‬متر مربع است و زیر بنای تبدیل شده به موزه در حدود دو هزار متر مربع است.
این بنای تاریخی که‌درفهرست بناهای تاریخی کشور به ثبت رسیده است دارای دو مناره بلند یا گلدسته در دو گوشه با فاصله نسبتا زیاد است و از این نظر نیز در بین مساجد کشور بنایی منحصر بفرد محسوب می‌شود.
ورودی این مسجد نیز دارای طاق مرمرین به ارتقاع ‪ ۳/۵‬متر با عرض ‪۱/۸۰‬ متر است.
این ورودی از سه قطعه سنگ ترکیب یافته است که دو پایه یک طاق بزرگ یک پارچه و سطح بیرونی طاق و پایه‌ها را گل و بوته اسلیمی و خطایی برجسته زیبایی پوشانده است.
در بالای این طاق زیبا عبارت بسمه‌الله به خط ثلث نقش بسته است.
آینه کاری این بنا نیز در سال ‪ ۱۲۶۶‬هجری قمری انجام و در سال‌های ‪ ۷۳‬و ‪ ۷۷‬شمسی مورد مرمت میراث فرهنگی قرار گرفته است.
در دهه سال‌های ‪ ۱۳۴۰‬در زمان احداث خیابان دارایی (شهید مدنی) بخش مهمی از محوطه حیاط بنای مسجد صاحب‌الامر و مدرسه اکبریه در حریم خیابان قرار گرفت ودوبنای مزبوربصورت سالم در طرفین غربی و شرقی خیابان قرار گرفتند.
ناگفته نماند که در زمان حاضر مدرسه اکبریه که دراعصارمختلف از صفویه تا پهلوی‌ها به عنوان مدرسه علوم دینی مورد استفاده بوده است ، پس از مرمت و بازسازی کامل از سال ‪ ۷۷‬تاکنون بدون استفاده به حال خود رها شده است.
بنای مسجد صاحب‌الامر تبریز و مسجد شهید ثقه‌الاسلام که در سمت شمالی آن در زمره مفاخر و میراث گرانبهای ملی و فرهنگی ایران حتی قابل عرضه به عنوان بنایی باشکوه و جهانی است و بدون تردید دیدار از آن خاطرات غرور انگیز و خوبی را در اذهان هموطنان به ارمغان خواهد گذاشت.
در داخل بنای مسجد صاحب‌الامر تبریز در زمان حاضر ده هاجلد قرآن ، ادعیه و نقش برجسته‌های کلام وحی که در طول اعصار و قرن‌ها توسط هنرمندان آفریده شده‌اند برای بازدیدکنندگان عرضه شده است .

این عکس قسمت ورودی موزه را نشان می دهد .
103e7g48 موزه مسجد صاحب الامر تبریز
این عکس هم مربوط به مسجدی است که داخل همان محوطه می باشد، البته یک ساختمانه که یک قسمتش موزه است و یک قسمتش مسجد

(مسجد ثقه الاسلام)

15gv0op8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

عکسی مربوط به یک سنگ قبره، کنده کاری های آن مشخصات کسی را نشان میدهد که این سن قبر متعلق به اوست …

شانه ی دوطرفه نشانه ی زن بودن وی می باشد . همین طور قیچی و آیینه نشانه ی آرایشگر بودن اوست.
2evvpfc8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

پیراهنی که آیات قرآنی روی آن با دست نوشته شده و وقتی کسی در آن زمان می خواست شهادت بدهد این پیراهن رو می پوشید قسم می خورد و بعد شهادت می داد
24e15iu8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

آیینه کاری ها . مقرنس کاری ها و پنجره هایی با شیشه های رنگی

2uz8qpi8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

2vbq4i08 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

m830js8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

15wc6lw8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

14b3k158 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

xknnsk8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

ورودی موزه با تاق مرمرین که از بسم الله آن تنها همان کاشی آبی بجا مانده است:
x1wxsn8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز
عکس زیر از داخل ورودی عکس بالا می باشد:

xc7woo8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

jkudj88 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

و جزئیات قسمت بالای همین در که بالا عکس کاملش رو می بینید
vzyq0y8 موزه مسجد صاحب الامر تبریز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.